Jumaat, 7 Mei 2010

doa supaya dipermudahkan membayar hutang...

Doa Menghilangkan Kesedihan, Tekanan Hutang & Malas


Doa Menghilangkan Kesedihan, Tekanan Hutang & Malas


Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. Lantas Rasulullah SAW bertemu dan bertanya kepadanya: "Wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?"



Lantas sahabat tadi menjawab: "Ya Rasulullah, aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat di atas pundakku."



"Apa dia?" kata Rasulullah.



"Hutang yang membelenggu diriku, dan kesedihan yang mengikat sanubariku."



Lantas Baginda SAW bertanya: "Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa, satu amalan, yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan, segala kedukaanmu, akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan diganti dengan kegembiraan dan kebahagiaan?"



"Balaa ya Rasulullah. Sebutlah, apakah doa, apakah amalan itu ya Rasulullah."



Lantas Baginda mengajarkan sepotong doa. "Wahai sahabatku, jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insya Allah sebanyak manapun hutangmu, akan dilunaskan Allah SWT; setebal manapun kedukaanmu, akan dilenyapkan oleh Allah SWT."



“Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu dari lemah kemahuan dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.”

Rabu, 5 Mei 2010

WRIT PENYITAAN DAN PENJUALAN KAEDAH-KAEDAH MAHKAMAH RENDAH 1980

ATURAN 32




KAEDAH-KAEDAH MAHKAMAH RENDAH 1980



WRIT PENYITAAN DAN PENJUALAN



1. Kuasa untuk menggantung pelaksanaan melalui writ penyitaan dan penjualan.



(1) Jika sesuatu penghakiman diberikan atau sesuatu perintah dibuat bagi pembayaran wang oleh mana-mana orang, dan Mahkamah berpuas hati, atas suatu permohonan yang dibuat pada masa penghakiman atau perintah itu, atau pada bila-bila masa selepas itu, oleh penghutang penghakiman atau pihak lain yang dikenakan pelaksanaan maka, walau apa pun apa-apa jua dalam kaedah 4 atau 5, Mahkamah boleh melalui perintah menggantungkan pelaksanaan penghakiman atau perintah itu melalui writ penyitaan dan penjualan sama ada secara mutlak atau bagi apa-apa tempoh dan tertakluk kepada apa-apa syarat sebagaimana yang difikirkan patut oleh Mahkamah.



(2) Sesuatu permohonan di bawah kaedah ini, jika tidak dibuat pada masa penghakiman diberikan atau perintah dibuat, mestilah dibuat melalui notis dan bolehlah dibuat sedemikian walaupun bahawa pihak yang dikenakan pelaksanaan tidak hadir pada hari kembalian.



(3) Sesuatu permohonan yang dibuat melalui notis mestilah disokong dengan suatu affidavit yang dibuat oleh atau bagi pihak pemohon dengan menyatakan alasan-alasan permohonan itu dibuat dan keterangan yang perlu bagi membuktikannya dan, khususnya, jika permohonan sedemikian dibuat atas alasan-alasan ketakupayaan pemohon untuk membayar, dengan mendedahkan pendapatannya, jenis dan nilai apa-apa hartanya dan amaun apa-apa liabilitinya yang lain.



(4) Notis itu dan suatu salinan afidavit menyokongnya mestilah disampaikan kepada pihak yang berhak untuk menguatkuasakan penghakiman atau perintah itu.



(5) Sesuatu perintah menggantungkan pelaksanaan di bawah kaedah ini bolehlah diubah atau dibatalkan melalui perintah yang kemudiannya.



2. Pembayaran secara ansuran.



(1) Jika penghakiman diberikan atau suatu perintah dibuat bagi pembayaran secara ansuran, maka ansuran itu hendaklah, melainkan jika diperintahkan selainnya oleh Mahkamah, dibayar kedalam Mahkamah pada suatu hari sebagaimana yang diarahkan oleh penghakiman atau perintah itu kepada kredit orang yang berhak menguatkuasakan penghakiman atau perintah itu dan suatu arahan yang bermaksud sedemikian mestilah disebutkan dalam penghakiman atau perintah itu.



(2) Suatu salinan apa-apa penghakiman atau perintah bagi pembayaran secara ansuran mestilah disampaikan kepada orang yang bertanggungan membayar, dan orang itu mestilah mengemukakannya kepada pegawai yang berkenaan di Pejabat Pendaftaran bilamasa dia membayar wang kedalam Mahkamah.



(3) Jika tiada hari pembayaran yang ditetapkan oleh Mahkamah, ansuran pertama hendaklah dibayar pada hari pertama dalam bulan yang berikutan dari tarikh penghakiman atau perintah itu, dan tiap-tiap ansuran turutannya hendaklah dibayar pada hari pertama dalam setiap bulan yang berturutan.






3. Permohonan minta perintah ansuran yang baru.






(1) Jika suatu penghakiman diberikan atau suatu perintah dibuat bagi pembayaran apa-apa wang, secara ansuran atau selainnya, mana-mana pihak dalam penghakiman atau perintah itu boleh memohon kepada Mahkamah melalui notis yang disokong dengan suatu afidavit dalam Borang 87 minta suatu perintah yang menyatakan bahawa wang yang belum dibayar ke atas penghakiman atau perintah itu hendaklah dibayar secara pukal, atau ansuran yang lebih kecil atau lebih besar daripada ansuran yang diperintahkan terdahulu.






(2) Notis permohonan itu mestilah disampaikan kepada pihak yang satu lagi dalam penghakiman atau perintah itu.






(3) Mahkamah yang mendengar permohonan itu boleh, sebagaimana yang difikirkannya adil, memerintahkan bahawa wang yang belum dibayar ke atas penghakiman atau perintah itu dibayar secara pukal atau membuat suatu perintah baru bagi pembayaran ansuran.



(4) Suatu perintah yang dibuat di bawah perenggan (3) mestilah dalam Borang 88 dan mestilah disampaikan oleh pemohon kepada pihak yang satu lagi.



4. Writ-writ berasingan bagi menguatkuasakan pembayaran kos, dan sebagainya.



(1) Jika hanya pembayaran wang, berserta dengan kos, dihakimkan atau diperintahkan, maka, jika semasa wang itu menjadi kena dibayar menurut penghakiman atau perintah itu kos belum lagi dibayar, pihak yang berhak menguatkuasakan penghakiman atau perintah itu boleh mengeluarkan suatu writ penyutaan dan penjualan untuk menguatkuasakan penghakiman atau perintah itu dan, tidak kurang daripada 7 hari selepas pengeluaran writ itu, dia boleh mengeluarkan writ kedua untuk menguatkuasakan pembayaran kos itu.



(2) Sesuatu pihak yang berhak menguatkuasakan penghakiman atau perintah bagi penghantarserahan milikan mana-mana harta (selain daripada wang) boleh, jika dia memilih sedemikian, mengeluarkan suatu writ penyitaan dan penjualan yang berasingan untuk menguatkuasakan pembayaran apa-apa ganti rugi atau kos yang diawardkan kepadanya penghakiman atau perintah itu.



5. Jika tuan tanah menuntut tunggakan sewa premis sekiranya harta disita.



(1) Jika tuan tanah atau mana-mana orang lain yang berhak menerima sewa bagi premis yang apa-apa harta alih di dalamnya telah disita oleh bailif mempunyai apa-apa tuntutan kerana tunggakkan sewa bagi premis itu, maka dia boleh memohon kepada Mahkamah, pada bila-bila masa sebelum penjualan harta itu, bagi suatu writ distres untuk mendapatkan tunggakan sewa sedemikian.



(2) Apabila sesuatu writ distress telah dikeluarkan peruntukan-peruntukan seksyen 20 Akta Distres hendaklah terpakai.



(3) Melainkan jika suatu writ distress dikeluarkan bagi mendapatkan tunggakan sewa sedemikian, harta yang disita oleh bailiff hendaklah disifatkan tidak boleh kena sita di bawah suatu writ distress dan hendaklah bebas daripada segala tuntutan berkenaan dengan sewa dan bolehlah diuruskan dengan sewajarnya dan tuasn tanah atau orang lain yang berhak menerima sewa seperti yang disebut terdahulu, tidaklah mempunyai tuntutan berkenaan dengan tuntutan itu atau terhadap hasil jualan atau mana-mana bahagian daripadanya.



6. Selepas penyitaan, urusniaga dengan harta adalah tak sah.



Selepas penyitaan dibuat terhadap harta alih penghutang penghakiman di bawah suatu writ penyitaan dan penjualan, dan semasa berterusannya penyitaan itu, maka, selain daripada dengan kebenaran Mahkamah, apa-apa pemberimilikan harta yang disita, sama ada melalui penjualan, alang, gadaian atau atau selainnya, adalah tak sah terhadap bailif dan mana-mana orang yang bagi pihaknya harta alih itu disita.



7. Penarikan balik dan penggantungan writ.



(1) Jika seseorang pemiutang penghakiman meminta bailif menarik balik penyitaan, maka dia hendaklah disifatkan telah mengugurkan pelaksanaan, dan bailif itu hendaklah menandakan writ penyitaan dan penjualan itu sebagai telah ditarik balik menurut permintaan pemiutang penghakiman: Dengan syarat bahawa jika permintaan dibuat berikutan dari sesuatu tuntutan telah dibuat dalam suatu pliding interplider, pelaksanaan itu hendaklah disifatkan telah digugukan hanya dengan harta yang dituntut sedemikian itu sahaja.



(2) Sesuatu writ penyitaan dan penjualan yang telah di tarik balik di bawah kaedah ini tidak boleh dikeluarkan semula tetapi pemiutang pelaksanaan boleh memohon melalui notis yang disokong oleh afidavit dengan menyatakan alasan-alasan permohonan bagi suatu writ penyitaan dan penjualan yang baru, dan writ sedemikian hendaklah diberi keutamaan mengikut tarikh pengeluarannya.

PROSEDUR PENGUTIPAN HUTANG

PROSES PENGUTIPAN HUTANG




(PROSEDUR PENGUTIPAN HUTANG)



Pengenalan



Tujuan Bab ini pada asasnya memberi panduan kepada mereka-mereka yang dibelengu oleh hutang akibat daripada tamak haloba kaum-kaum kapitalis mengaut keuntungan secara perundangan. Mereka menggunakan berbagai cara mempengaruh dan mendorong anda berhutang diluar kemampuan anda dan/atau anda terpengaruh dengan muslihat mereka agar anda berhutang dengan penuh kerelaan. Dengan lain kata, anda membuat perjanjian dan/atau kontrak bukan dengan penuh kerelaan dan/atau kerelaan bebas.



Oleh kerana terlalu ramai yang telah terpedaya dan kebanyakan daripada mereka tidak mempunyai dan/atau kurang pengetahuan tentang undang-undang, maka mereka telah terjebak dalam kancah ini mengakibatkan mereka dan keluarga berada dalam keadaan stres, seterusnya keluarga anda dan masyarakat menjadi mangsa.



Secara amnya, anda berhutang tanpa penuh kerelaan, tetapi pada hakikatnya anda berhutang akibat tekanan atau paksaan kerana telah dipengaruhi dan didorong dan secara tidak langsung anda berhutang tanpa penuh kerelaan.



Mengikut seksyen 14 Akta Kontrak, 1950 (Akta 136), kerelaan tidak bebas jika terdapat faktor-faktor sepertimana termaktub dalam:-



1. (“Dures”) Paksaan - Seksyen 15 Akta Kontrak mentakrifkan bahawa “Paksaan” ialah melakukan apa-apa perbuatan, atau mengancam untuk melakukan apa-apa perbuatan yang dilarang oleh Kanun keseksaan, atau menahan secara tak sah atau mengancam untuk menahan, apa-apa harta, dengan memudaratkan sesiapa jua, dengan niat menyebabkan seseorang untuk membuat suatu perjanjian. Kesimpulannya, “paksaan” adalah sesuatu bentuk kekerasan atau ancaman akan melakukan kepada satu pihak dalam kontrak atau kepada ahli keluarganya atau kepada hartanya.



2. Pengaruh tak berpatutan – Seksyen 16 Akta Kontrak mentakrifkan bahawa “Pengaruh tak berpatutan” ialah:-



(1) Sesuatu kontrak adalah dikatakan didorong oleh “pengaruh tak berpatutan”, di mana pertalian di antara kedua belah pihak adalah sedemikian rupa hingga satu pihak adalah dalam kedudukan boleh menguasai kemahuan pihak yang lain dan menggunakan kedudukan itu untuk memperoleh faedah tak saksama ke atas pihak yang lain.



(2) Khususnya dan tanpa menyentuh keluasan prinsip yang tersebut di atas, seseorang boleh dianggap berada dalam kedudukan menguasai kemahuan seorang yang lain:-



(a)

di mana ia memegang kuasa benar atau kuasa zahir keatas orang lain itu, atau di mana ia berada dalam perkaitan amanah dengan orang lain itu; atau



(b)

di mana ia membuat suatu kontrak dengan seorang yang keupayaan akalnya adalah terjejas oleh sebab usia, penyakit, atau penderitaan akal atau jasmani, sama ada sementara atau berkekalan.



Di mana seorang yang berada dalam kedudukan untuk menguasai kemahuan seorang yang lain, membuat kontrak dengannya, dan ternyata bahawa urusan itu tak patut, sama ada pada zahirnya atau atas keterangan yang dibuktikan, maka beban membuktikan bahawa kontrak sedemikian itu tidak didorong oleh pengaruh tak berpatutan hendaklah diletakkan ke atas orang yang berada dalam kedudukan untuk menguasai kemahuan orang lain itu.



Tiada sesuatu yang tersebut dalam seksyen kecil ini boleh menyentuh peruntukan-peruntukan seksyen 111 Akta Keterangan 1950. “Pengaruh tak berpatutan” wujud apabila perhubungan pihak-pihak di dalam sesuatu kontrak itu tidak diasaskan kepada kesamarataan iaitu, satu pihak menguasai pihak yang satu lagi.



3. (“Fraud”) Frod – Seksyen 17 Akta Kontrak mentakrifkan bahawa “Frod” termasuklah mana-mana perbuatan yang berikut yang dilakukan oleh suatu pihak yang membuat kontrak, atau dengan pembiarannya, atau oleh ejennya, dengan niat untuik memperdaya pihak lain yang berkontrak atau ejennya, atau mendorong pihak yang lain itu untuk membuat kontrak:-



(a)

mengenai suatu fakta, menyarankan sesuatu yang tidak benar oleh seseorang yang tidak mempercayai bahawa sesuatu itu benar;



(b)

menyembunyikan secara aktif sesuatu fakta oleh seseorang yang mengetahui atau mempercayai fakta itu;



(c)

membuat janji tanpa apa-apa niat untuk menepati janji itu;



(d)

mana-mana perbuatan lain yang padan untuk memperdayai;



(e)

mana-mana poerbuatan atau ketingalan sedemikian yang khususnya ditetapkan oleh undang-undang sebagai frod. Huraian – Semata-mata membisu mengenai fakta-fakta yang boleh jadi melibatkan kesediaannya seorang membuat kontrak bukanlah frod melainkan jika kedudukan perkara itu adalah sedemikian hingga, jika kedudukan perkara itu dipertimbangkan, adalah menjadi kewajipan bagi orang yang membisu itu untuk berkata-kata, atau melainkan jika pembisuannya itu dengan sendirinya sama dengan kata-kata.



4. Salah nyata - Seksyen 18 Akta Kontrak mentakrifkan bahawa “salah nyata” termasuklah:-



(a)

ketegasan positif, secara yang tidak dibenarkan oleh maklumat yang diperolehi oleh yang menegaskannya mengenai sesuatu hal yang tidak benar, sungguhpun orang itu percaya bahawa hal itu adalah benar;



(b)

mana-mana pelanggaran kewajipan, yang tanpa niat menipu, membawa faedah untuk orang yang melakukan pelanggaran itu, atau kepada siapa sahaja yang menuntut melaluinya dengan mengelirukan seorang lain hingga memudarakan orang itu atau siapa saja yang menuntut melaluinya.

(c)

Menyebabkan, walaupun dengan suci hati, suatu pihak perjanjian membuat kekhilafan mengenai keadaan benda yang menjadi pokok perjanjian itu.



5. Kebolehbatalan tanpa kerelaan bebas – Seksyen 19 Akta Kontrak menyatakan bahawa di mana kerelaan untuk membuat perjanjian adalah disebabkan oleh paksaan, frod atau salah nyata maka perjanjian itu adalah kontrak yang boleh dibatalkan dengan pihak-pihak memilih untuk membatalkan kontrak, atau meneruskan pelaksanaan kontrak seolah-olah tidak wujud paksaan, frod atau salah nyata.



6. Kuasa untuk membatalkan kontrak yang didorong oleh pengaruh tak berpatutan – Seksyen 20 Akta Kontrak menyatakan bahawa di mana kerelaan untuk membuat sesuatu perjanjian adalah disebabkan oleh pengaruh tak berpatutan, maka perjanjian itu adalah suatu kontrak boleh batal atas pilihan pihak yang kerelaannya disebabkan sedemikian. Mana-mana kontrak sedemikian itu boleh dibatalkan sama ada secara mutlak, atau pun, jika pihak yang berhak mengelakkan kontrak itu telah mendapat faedah darinya, atas syarat-syarat yang difikirkan patut oleh Mahkamah.



7. Silap fakta – Seksyen 21 Akta Kontrak mentakrifkan bahawa “silap fakta” adalah di mana kedua-dua pihak perjanjian itu khilaf mengenai sesuatu fakta yang mustahak bagi perjanjian tersebut, maka perjanjian itu batal Perkara-perkara sesuatu kontrak tidak wujud dan dengan sendirinya perjanjian batal dan tidak mengikat pihak-pihak sepertimana terkandung di dalam Akta Kontrak 1950 adalah mengenai:-



(A) Perjanjian batal, jika balasan atau tujuan tak sah sebahagiannya – Seksyen 25 - Jika mana-mana bahagian sesuatu balasan untuk satu atau lebih tujuan, atau satu atau sebahagian dari satu dari beberapa balasan untuk satu tujuan, adalah tak sah di sisi undang-undang, maka perjanjian itu adalah batal.



(B) Seksyen 26 – Perjanjian tanpa balasan adalah batal kecuali – bertulis dan didaftarkan – sesuatu perjanjian yang dibuat tanpa balasan adalah batal, kecuali:-



(a) ianya dinyatakan secara bertulis dan didaftarkan menurut undang-undang yang pada masa itu berkuatkuasa untuk pendaftaran dokumen sedemikian, dan dibuat berdasarkan kasih sayang semulajadi antara pihak-pihak yang ada hubungan karib antara satu sama lain; atau



(b) ianya sesuatu janji untuk memampaskan, keseluruhan atau sebahagiannya, kepada seseorang yang telah berbuat sesuatu secara sukarela untuk pembuat janji, atau berbuat sesuatu pembuat janji boleh dipaksa di sisi undang-undang untuk membuat; atau kecuali



(c) ianya sesuatu janji, yang dibuat secara bertulis dan ditanda tangani oleh orang yang menanggungnya, atau oleh agennya, yang diberi kuasa secara am atau khusus untuk maksud itu, supaya membayar keseluruhan atau sebahagian dari sesuatu hutang, yang pembayarannya boleh dikuatkuasakan oleh sipiutang seandainya tidak ada undang-undang mengenai batasan guaman.



(C) Seksyen 27 – Perjanjian halang perkahwinan adalah batal – Setiap perjanjian yang menghalang perkahwinan seseorang, selain dari seorang yang belum dewasa pada masa remajanya, adalah batal.



(D) Seksyen 28 – Perjanjian halang tred adalah batal – Setiap perjanjian dengan mana seseorang dihalang dari menjalankan profesyen, atau tred atau apa-apa perniagaan yang sah adalah batal setakat itu dan ianya dikecualikan sekiranya seseorang yang menjual nama baik sesuatu perniagaan boleh berjanji dengan pembeli supaya tidak menjalankan perniagaan yang serupa dalam had tempatan tertentu, selama pembeli, atau mana-mana orang yang menerima hak punya nama baik itu daripadanya, menjalankan perniagaan serupa dalam had tempatan itu: Dengan syarat bahawa had sedemikian itu nampak munasabah oleh Mahkamah, dengan mengambil perhatian kepada jenis perniagaan itu.



(E) Seksyen 29 – Perjanjian halang tindakan undang-undang adalah batal – Setiap perjanjian, dengan mana sesuatu pihak perjanjian itu dihalang dari menguatkuasakan hak-haknya secara mutlak di bawah atau mengenai mana-mana kontrak, dengan tindakan lazimnya di sisi undang-undang di hadapan tribunal biasa, atau menghadkan masa dalam mana ia boleh menguatkuasakan hak-haknya, adalah batal setakat itu dan ianya dikecualikan sekiranya:-



1. Ianya tidak boleh mengetaksahkan suatu kontrak, di mana dua orang atau lebih bersetuju untuk merujukkan kepada timbangtara setiap pertikaian yang timbul antara mereka mengenai sesuatu perkara atau suatu kelas perkara, dan hanya jumlah wang yang diawardkan oleh timbangtara itu boleh didapatkan mengenai pertikaian yang dirujukkan itu.



2. Ianya juga tidak boleh mengtaksahkan mana-mana kontrak bertulis dengan mana dua orang atau lebih bersetuju merujukkan kepada timbangtara mana-mana persoalan yang telah timbul antara mereka, atau menyentuh mana-mana peruntukan undang-undang yang pada masa itu berkuatkuasa mengenai rujukan kepada timbangtara.



3. Ianya juga tidak mengtaksahkan mana-mana kontrak bertulis di antara Kerajaan dan sesiapapun mengenai hadiah biasiswa yang diberi oleh Kerajaan dan yang menetapkan bahawa budibicara yang dilakukan oleh Kerajaan menurut kontrak itu adalah muktamad dan tak ganjak dan tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana Mahkamah.



(F) Seksyen 30 – Perjanjian adalah batal kerana ketaktentuan – Perjanjian-perjanjian, yang mana maknanya tertentu atau tidak boleh ditentukan, adalah batal. Kesimpulannya pada keseluruhannya bahawa kaum-kaum kapitalis mengaut keuntungan brerlipat ganda atas kejahilan dan/atau kedaifan anda mengenai perundangan dan mengakibatkan anda bertanggungan atas kejahilan anda.



Sepertimana yang termaktub di dalam Akta Kontrak 1950, terdapat dibeberapa seksyen di dalam Atka tersebut yang boleh membatalkan atau menjadikan perjanjian dan/atau kontrak itu batal tetapi sebagai rakyat biasa anda tidak mampu untuk membiaya kos guaman dan /atau tidak berkeupayaan untuk menyangkalnya.



Oleh itu, cara yang terbaik bagi anda adalah dengan mengelak dan/atau menangguhkan pembayaran hutang yang anda bertanggungan. Adalah lumrah bahawa pihak-pihak yang menuntut hutang mengggunakan khidmat syarikat pengutip hutang.



Mereka akan menggunakan berbagai cara untuk mengutip hutang dan pada kebiasaannya mereka akan mengugut anda melalui telefon dengan berbagai ugutan, diantaranya mereka mengatakan sekiranya anda gagal membayar hutang, anda akan dipenjara, wang simpanan KWSP anda akan dikeluarkan, gaji anda akan dipotong, akaun anda di bank dibekukan, nama anda akan disenarai hitamkan, anda akan dimufliskan, rumah anda akan disita rumah dan lain-lain ugutan.



Anda dinasihatkan bahawa sekiranya anda berada dalam situasi sedemikian, anda tidak perlu melayan kerenah mereka dan anda jangan memberikan alamat rumah dan pejabat sekiranya mereka memintanya.



Adalah diingatkan bahawa tiada peruntukan undang-undang yang ada membolehkan seseorang yang gagal membayar hutang boleh dipenjarakan, wang KWSP dikeluarkan, gaji dipotong dan wang dalam akaun di bank dipotong dan dibekukan.



Jalan keluar yang boleh diambil bagi pihak yang memberi pinjaman atau hutang adalah dengan cara menyenarai hitamkan nama anda, memfuliskan anda sekiranya hutang anda melebehi RM30,000.00 dan menyita dan menjual harta alih (perabut, tv, peti ais, mesin basuh dll), selain daripada nama disenarai hitamkan, ianya dengan melalui proses pengutipan hutang yang dibenarkan oleh undang-undang.



Diperturunkan bagaimana anda patut lakukan (jika hutang tanpa cagaran seperti tanah, rumah, saham dan lain-lain cagaran) sekiranya anda berhadapan dengan situsi sebegini:-



1. Apa sepatutnya anda lakukan sekiranya anda menerima surat tuntutan daripada peguamcara pihak yang menuntut.



Anda tidak perlu gundah gulana dan anda dinasihatkan agar tidak mengambil apa-apa tindakan di atasnya. Pada kebiasaannya, peguamcara pihak yang menuntut akan menghantar dua salinan surat tuntutan iaitu, satu pos biasa dan satu lagi pos berdaftar. Isi kandungan surat itu pada lazimnya memaklumkan bahawa anda dikehendaki membayar hutang dalam tempoh 14 hari dari tarikh surat itu.



2. Bilakah anda akan menerima saman daripada pihak yang menuntut hutang? Pada lazimnya, saman akan dihantar kepada anda lebih kurang dua ke tiga bulan daripada tarikh anda menerima surat tuntutan. Anda juga dinasihatkan maklumkan kepada ahli keluarga atau rakan sekiranya ada surat berdaftar di hantarkan kepada anda agar jangan menerimanya (sekiranya anda tidak berhasrat untuk mencabar tuntutan atau membela diri).



3. Apakah anda patut lakukan sekiranya penghantar notis termasauk “post man” menyerahkan surat berdaftar kepada anda?



Keluarga atau rakan maklumkan kepada penghantar notis bahawa penama sepertimana yang dicatat tidak ada atau telah berpindah. Anda hanya akan menerima saman melalui pos biasa sahaja sekiranya ada.



4. Apa patut anda lakukan sekiranya penghantar motis meninggalkan kad berdaftar agar anda mengambil surat berdaftar itu di pejabat pos?



Anda dinasihatkan agar jangan pergi ke pejabat pos untuk mengambil surat berdaftar itu (sekiranya anda tidak berhasrat untuk mencabar tuntutan atau membela diri).



5. Mahkamah manakah penuntut hutang memfailkan saman mereka?



Sekiranya tuntutan mereka melebehi RM250,000.00, writ saman akan dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi, kurang daripada RM250,000.00, saman dikeluarkan oleh Mahkamah Sesyen dan kurang daripada RM25,000.00, saman dikeluarkan oleh Mahkamah Majistret.



6. Sekiranya anda menerima surat saman melalui pos biasa, apakah patut anda lakukan?



Anda dinasihatkan meneliti isi kandungan tuntutan itu, sekiranya ada unsur-unsur bahawa pengataan di dalamnya tidak benar, anda dinasihatkan mendapatkan khidmat nasihat dari peguam. Sekiranya anda tidak dapat menyangkal apa-apa pengataan di dalam tuntutan itu, anda dinasihatkan supaya mendiamkan diri.



7. Apakah tindakan Mahkamah sekiranya anda tidak hadir di Mahkamah pada tarikh yang telah ditetapkan sepertimana terkandung di dalam saman itu dan anda telah tanda tangani akuan penerimaan saman itu sebelum dari itu? Sekiranya anda tidak memasukkan pembelaan dan anda gagal hadir pada tarikh yang telah ditetapkan oleh Mahkamah, pihak Mahkamah boleh memberi penghakiman ingkar terhadap anda atas segala tuntutan yang dibuat oleh pihak yang menuntut.



8. Apakah tindakan Mahkamah sekiranya anda tidak hadir di Mahkamah pada tarikh yang telah ditetapkan sepertimana terkandung di dalam saman itu dan anda tidak menanda tangani akuan penerimaan saman sebelum dari itu?



Mahkamah tidak akan membuat penghakiman terhadap seseorang melainkan pihak plaintif (Mahkamah Tinggi) mengemukakan suatu perakuan dan suatu afidavit yang difailkan di Mahkamah bagi membuktian penyampaian yang wajar bahawa ianya telah disampaikan kepada defendan dan pihak plaintif (Mahkamah Rendah) kena membuktikan bahawa saman telah diserahkan kepada anda dan suatu afidavit penyampaian sesuatu saman mestilah menyatakan siapa saman itu telah disampaikan pada tarikh dan masa ianya disampaikan. Dalam hal penyampaian saman melalui pos berdaftar berbayar hendaklah menjadi bukti yang cukup tentang penyampaian dan tarikh penyampaiannya.



9. Apakah yang akan berlaku sekiranya anda masih tidak menanda tangani akuan penerimaan surat saman dari pihak yang menuntut?



Jangka masa penyampaian writ saman (Mahkamah Tinggi) adalah sah selama 6 bulan bermula dari tarikh pengeluarannya, jika sesuatu usaha untuk menyampaikan writ saman ke atas defendan tidak berjaya, Mahkamah boleh, melalui perintah, melanjutkan keesahan writ saman dua kali yang tidak melebehi 6 bulan pada mana-mana satu masa dan saman (Mahkamah Rendah – Mahkamah Majistret dan Mahkamah Sesyen) adalah sah selama 12 bulan bermula dari tarikh pengeluarannya, jika sesuatu saman belum lagi disampaikan kepada defendan, maka Mahkamah boleh melalui perintah melanjutkan keesahan saman itu dari masa kesemasa bagi apa-apa tempoh tidak melebehi 12 bulan pada mana-mana suatu ketika.



10. Sekiranya anda masih lagi tidak menanda tangani akuan penerimaan saman itu, apakah pada kebiasaannya tindakan yang akan diambil oleh pihak yang menuntut?



Pihak plaintif boleh memohon kepada Mahkamah minta perintah untuk penyampaian ganti dan ianya mestilah dibuat melalui notis yang disokong dengan afidavit menyatakan fakta-fakta yang berasaskan permohonan itu dibuat.



11. Apakah yang dimaksudkan saman melalui penyampaian ganti?



Penyampaian ganti adalah suatu perintah oleh Mahkamah yang memerintahkan pihak plaintif menyerahkan Saman dan Pernyataan Tuntutan kepada defendan melalui iklan di dalam akhbar. Memberi kebenaran kepada pihak yang menuntut memasukkan suatu iklan yang dimuatkan di dalam akhbar agar anda dikehendaki menghadirkan diri di Mahkamah pada masa dan tarikh yang telah ditetapkan untuk membuat pembelaan.



12. Selain penyampaian ganti dimuatkan di dalam akhbar, dimanakah notis penyampaian ganti dimuatkan?



Selain penyampaian ganti dimuatkan di dalam akhbar, notis itu juga hendaklah dipamerkan di papan kenyataan Mahkamah yang berkenaan.



13. Sekiranya anda tidak hadir pada tarikh yang ditetapkan sebagaimana yang diiklankan oleh pihak yang menuntut, apakah akan berlaku?



Sekiranya anda tidak hadir pada masa dan tarikh yang ditetapkan, pihak plaintif boleh memohon kepada Mahkamah satu penghakiman ingkar kehadiran.



14. Apakah bentuk penghakiman yang akan diberikan oleh Mahkamah?



Mahkamah akan membuat penghakiman sebagaimana yang dituntut dan diindorskan sebagaimana yang terkandung di dalam pernyataan tuntutan pihak yang menuntut.



15. Selain daripada amaun yang dituntut oleh pihak plaintif, bolehkah plaintif menuntut kos-kos sampingan yang lain?



Mahkamah pada lazimnya, selain memberikan penghakiman terhadap hutang yang dituntut, juga memberikan faedah pada kadar sebanyak 8% setahun, atau pada kadar lain yang dipersetujui sebagaimana terkandung di dalam perjanjian sekiranya ada dan dikira dari tarikh pihak yang menuntut memfailkan saman tersebut, juga dengan kos guaman bagi tindakan saman yang diambil oleh pihak yang menuntut.



16. Bilakah tarikh penghakiman atau perintah itu mula berkuatkuasa?



Sesuatu penghakiman atau perintah mula berkuatkuasa dari tarikh yang ia ditarikhkan iaitu sama pada hari ia diumumkan.



17. Setelah pihak yang menuntut mendapat penghakiman terhadap defenden, bolehkah pihak yang menuntut menguatkuasakan penghakiman terhadap amaun di atas penghakiman tersebut?



Pihak yang menuntut tidak boleh menguatkuasakan penghakiman tersebut, selanjutnya pihak yang menuntut dalam tindakan itu diwajibkan mendapatkan suatu perintah yang dimeteraikan oleh Mahkamah.



18. Pihak yang menuntut telah menyampaikan suatu notis penghakiman kepada anda, apakah remedi atau jalan keluar yang ada pada anda?



Anda, selepas menerima notis penghakiman itu boleh, dalam tempoh 30 hari memohon kepada Mahkamah untuk mengenepikan atau mengubah perintah atau penghakiman itu.



19. Apakah remedi yang ada bagi pihak yang menuntut untuk menguatkuasakan penghakiman atau perintah itu?



Pihak yang menuntut boleh kuatkuasakan sesuatu penghakiman atau perintah melalui suatu writ pelaksanaan.



20. Apakah yang dikatakan writ pelaksanaan? Writ pelaksanaan dalam takrif ini termasuklah writ penyitaan dan penjualan, writ pemilikan dan writ penghantarserahan.



21. Apakah syarat-syarat untuk mendapatkan writ pelaksanaan bagi menguatkuasakan penghakiman atau perintah?



Sesuatu writ pelasanaan bagi menguatkuasakan penghakiman atau perintah tidak boleh dikeluarkan tanpa kebenaran Mahkamah dalam hal-hal:-



(a) jika enam tahun atau lebih telah berlalu sejak tarikh penghakiman atau perintah itu;



(b) jika apa-apa perubahan telah berlaku, sama ada disebabkan oleh kematian, pada pihak-pihak yang berhak atau yang boleh dikenakan pelaksanaan di bawah penghakiman atau perintah itu; (



c) jika penghakiman atau perintah itu ialah terhadap aset si mati yang berpindah ke tangan wasi-wasi atau pentadbir-pentadbirnya selepas tarikh penghakiman atau perintah itu, dan diminta dikeluarkan pelaksanaan terhadap aset-aset itu;



(d) jika di bawah penghakiman atau perintah itu mana-mana orang adalah berhak mendapat relif tertakluk kepada pemenuhan apa-apa syarat yang dikatakan telah dipenuhi; (



e) jika mana-mana harta alih yang diminta supaya disita dibawah writ pelaksanaan berada di dalam tangan seorang penerima yang dilantik oleh Mahkamah.



22. Apakah syarat-syarat yang diperlukan oleh pihak yang menuntut membuat permohonan minta kebenaran untuk mengeluarkan writ pelaksanaan?



Sesuatu permohonan minta kebenaran untuk mengeluarkan writ pelaksanaan mestilah dibuat melalui notis dan mestilah disokong dengan suatu afidavit, iaitu:-



(a) yang mengenalpasti penghakiman atau perintah yang dimaksudkan oleh permohonan itu dan, jika penghakiman atau perintah itu ialah bagi pembayaran wang, menyatakan amaun yang asalnya kena dibayar di bawahnya pada tarikh permohonan;



(b) yang menyatakan (jika terdapat kelengahan), sebab-sebab kelengahan dalam menguatkuasakan penghakiman atau perintah itu;



(c) yang menyatakan (ada perubahan disebabkan kematian), perubahan yang telah berlaku pada pihak-pihak yang berhak atau yang boleh dikenakan pelaksanaan sejak tarikh penghakiman atau perintah itu;



(d) yang mernyatakan (aset simati telah berpindah ke tangan wasi-wasi atau mana-mana orang yang mendapat relif), bahawa tuntutan untuk menunaikan paenghakiman atau perintah itu telah dibuat terhadap orang yang bertanggungan untuk menunaikannya dan bahawa dia telah enggan atau gagal berbuat demikian;



(e) yang memberi apa-apa maklumat lain sebagaimana yang perlu untuk memuaskan hati Mahkamah bahawa pemohon adalah berhak bagi meneruskan untuk melaksanakan penghakiman atau perintah yang berkenaan dan bahawa orang yang terhadapnya pelaksanaan itu diminta dikeluarkan boleh dikenakan pelaksanaan atasnya.



23. Apakah yang dimaksudkan writ pelaksanaan itu?



Writ pelaksanaan pada lazimnya ditujukan kepada harta alih yang disita dan akan dijual oleh bailiff.



24. Bilakah writ pelaksanaan boleh dikeluarkan dan siapakah yang berhak membuat permintaan mendapatkan writ penyitaan dan penjualan?



Writ pelaksanaan itu sah apabila ia menganduingi tarikh hari ia dikeluarkan dan demeteraikan oleh seorang Pegawai Pendaftaran dan permintaan itu mestilah ditandatangani oleh peguamcara pihak yang menuntut, olehnya, sekiranya orang itu bertindak secara sendiri.



25. Berapa lama kah keesahan writ pelaksanaan itu dan bolehkah masa writ pelaksanaan itu dilanjutkan?



Sesuatu writ pelaksanaan adalah sah mula-mulanya selama 12 bulan dari tarikh pengeluaran dan Mahkamah boleh melanjutkan writ itu dari masa kesemasa bagi tempoh 12 bulan pada bila-bila masa bermula hari perintah itu dibuat, jika suatu permohonan minta perlanjutan dibuat kepada Mahkamah sebelum hari ianya tamat.



26. Bolehkah pihak yang menuntut melevikan apa-apa kos tambahaan di atas perihal pelaksanaan?



Dalam tiap-tiap pelaksanaan, pihak yang menuntut berhak kepada pelaksanaan boleh melevikan komisyen, fee dan perbelanjaan pelaksanaan melampaui dan melebehi jumlah wang yang diperolehi.



27. Bolehkah pihak yang menuntut menguatkuasakan writ pelaksanaan setelah writ pelaksanaan dikeluarkan?



Pihak yang menuntut tidak boleh menguatkuasakan pelaksanaan melainkan pihak yang menuntut mendepositkan di Pejabat Pendaftaran (Bailif”) sejumlah wang yang mencukupi bagi membayar kos pelaksanaan itu.



28. Bolehkah masa pelaksanaan itu dilaksanakan pada bila-bila masa?



Writ pelaksanaan hanya boleh dilaksanakan di antara jam 9 pagi dan 4 petang, melainkan diperintahkan oleh Mahkamah.



29. Bolehkah bailif menyita harta alih defendan tanpa memberi notis? Bailif mestilah memberi kepada anda suatu notis penyitaan dan di dalamnya menyatakan anggaran nilai harta itu. Sekiranya anda tidak dapat membayar amaun yang dinyatakan dengan kos pelaksanaan dalam masa 7 hari dari tarikh notis itu, maka harta itu akan dijual melalui lelong awam pada tarikh yang ditetapkan oleh bailif.



30. Bolehkah bailif mengalihkan apa-apa harta yang disita?



Bailif boleh mengalihkan apa-apa harta alih yang disita dengan syarat dia hendaklah mengeluarkan satu inventori tentang harta yang dialihkan itu.



31. Apakah syarat-syarat bailif yang menyita harta dan mengalihkannya?



Bailif mestilah menyerahkan notis penyitaan, pengalihan dan inventori melalui:



(a) diserahkan ke diri (kepada anda),



(b) dihantar kepada anda melalui pos ketempat kediaman anda dan



(c) ditinggalkan atau dihantarkan melalui pos kepada alamat harta itu disita.



32. Pada lazimnya adakah pihak yang menuntut memfailkan writ pelaksanaan menyita harta alih anda sekiranya anda gagal membayar hutang yang penghakiman atau perintah telah diberi?



Pada lazimnya, pihak yang menuntut jarang memfailkan writ pelaksanaan menyita kerana pada kes-kes yang lampau di mana pihak anda gagal membayar hutang secara ansuran bulanan yang telah persetujui dan diperintahkan. Bagi mereka yang berpengtahuan, apabila mereka didatangi oleh bailiff untuk menyita, mereka memaklumkan kepada bailiff bahawa harta alih yang disita itu bukan milik anda (defendan) dan ianya adalah dimiliki oleh suami, isteri, ibu, bapa atau kepada sesiapa sahaja dan tindakan mereka jarang berkesan.



33. Apakah amalan yang digunakan oleh pihak yang menuntut sekiranya anda gagal membayar hutang yang penghakiman atau perintah telah diberi?



Amalan yang digunakan oleh pihak yang menuntut adalah dengan memfailkan Saman Penghutang Penghakiman di mana, ianya menghendaki anda menghadirkan diri di Mahkamah berkenaan keupayaan anda membayar hutang yang telah diperintahkan.



34. Sekiranya anda menerima Saman Penghutang Penghakiman secara serahan ke diri, boleh kah anda tidak hadir di Mahkamah pada hari yang telah ditetapkan?



Anda dinasihatkan agar menghadirkan diri di Mahkamah atau melantik peguamcara bagi pihak anda dan sekiranya anda atau peguamcara gagal hadir pada hari yang telah ditetapkan, maka pihak yang menuntut boleh memohon perintah untuk menangkap anda.



35. Apakah tujuan pihak yang menuntut memohon perintah untuk menangkap anda?



Tujuannya supaya anda tunjuk sebab kenapa anda ingkar hadir di Mahkamah pada tarikh yang telah ditetapkan dan dengan itu anda telah menghina Mahkamah.



36. Apakah tindakan selanjutnya yang boleh dibuat oleh pihak yang menuntut?



Pihak yang menuntut boleh memohon suatu pernitah pengkomitan.



37. Apakah yang dikatakan perintah pengkomitan?



Perintah pengkomitan adalah bagi peluang kepada anda menunjuk sebab kenapa anda menghina Mahkamah kerana anda tidak menghadirkan diri di Mahkamah setelah Saman Penghutang Penghakiman telah diserahkan kepada anda.



38. Apakah akan berlaku sekiranya anda gagal menghadirkan diri sepertimana diarahkan?



Pihak yang menuntut boleh memohon kepada Mahkamah supaya anda di penjarakan kerana anda telah menghina Mahkamah. Anda perlu ingat bahawa anda boleh dipenjarakan bukan kerana gagal membayar hutang yang telah diperintahkan tetapi anda telah menghina Mahkamah.



39. Apakah yang dikatakan Saman Penghutang Penghakiman?



Saman Penghutang Penghakiman adalah bertujuan memeriksa kemampuan anda membayar hutang yang penghakiman telah pun diberikan memihak kepada pihak yang menuntut.



40. Boleh kah anda memohon pembayaran hutang di buat secara ansuran? Anda boleh memohon kepada Mahkamah suatu penghakiman atau perintah dibuat bagi pembayaran secara ansuran.



41. Berapakah amaun yang patut anda bayar secara ansuran?



Anda dinasihatkan supaya memaklumkan kepada Mahkamah amaun yang paling minima yang mampu anda bayar setiap bulan.



42. Apakah ukuran yang digunapakai oleh Mahkamah berapakah amaun yang anda patut bayar pada setiap bulan?



Ukuran yang digunapakai oleh Mahkamah adalah berdasarkan kepada kemampuan anda iaitu, anda dikehendaki membuat pengakuan berkenaan dengan:-



(a) Pekerjaan/perniagaan anda dahulu dan sekarang (jika ada);



(b) Jumlah pendapatan bulanan anda dahulu dan sekarang (jika ada);



(c) Berapa ramai orang di bawah tanggungan anda; (



d) Sewa bulanan anda dahulu dan sekarang (sekiranya ada perbezaan);



(e) Perbelanjaan bulanan anda seperti bayaran api, air, perbelanjaan anak-anak yang bersekolah, tambang pergi balik kerja, perbelanjaan sara hidup keluarga dan lain-lain jika perlu.



43. Pada lazimnya berapa kah amaun yang akan ditetapkan oleh Mahkamah bagi pembayaran ansuran bulanan itu?



Mahkamah setelah meneliti tanggungan dan perbelanjaan anda akan menetapkan amaun yang munasabah bagi pembayaran ansuran bulanan itu.



44. Bilakah ansuran bulanan itu dibayar?



Mahkamah akan menetapkan bila ansuran bulanan itu perlu dibayar dan sekiranya tiada arahan sedemikian, anda perlu membayar pada hari pertama bulan beikutnya dan tiap-tiap turutannya hendaklah dibayar pada hari pertama dalam setiap bulan berturutan.



45. Setelah ansuran bulanan yang pertama dibayar dan anda tidak membayar pada bulan berikutnya, apa akan berlaku?



Pihak yang menuntut boleh memohon kepada Mahkamah melalui suatu notis permohonan yang disokong dengan suatu afidavit minta suatu perintah yang menyatakan wang belum dibayar itu dibayar secara pukal, atau ansuran yang lebih kecil atau besar daripada ansuran yang diperintahkan terdahulu.



46. Apakah yang akan berlaku seteusnya?



Pihak yang menuntut mestilah menyerahkan suatu notis penghakiman dan diserahkan kepada anda secara ke diri, sekurang-kurangnya 7 hari sebelum tarikh yang ditetapkan bagi pengendaran.



47. Pada hari pendengaran, apakah keputusan yang akan di buat oleh Mahkamah? Mahkamah boleh membuat suatu perintah pengkomitan atau mengubahkan perintah ansuran bulanan sebagagaimana yang difikirkan adil.



48. Bilakah suatu perintah pengkomitan dibuat dan apakah kemungkinan yang akan dibuat oleh Mahkamah?



Mahkamah boleh mengarahkan supaya pelaksanaan perintah (membayar secara ansuran) digantung untuk membolehkan anda membayar amaun (secara ansuran) yang berkenaan dengannya perintah itu dibuat.



49. Berapa lama kah anggaran masa bagi pihak yang menuntut untuk mendapat penghakiman yang dituntut sehingga pelaksanaan?



Pada lazimnya, daripada daripada tarikh pihak yang menuntut memfailkan saman sehingga mendapat panghakiman atau perintash dan seterusnya pelaksanaan, ianya memakan masa diantara 1 hingga 2 tahun.



50. Sekiranya penghakiman atau perintah telah dibuat berkenaan hutang melebehi RM30,000.00, apakah pada lazimnya langkah-langkah tindakan yang akan dibuat oleh pihak yang menuntut?



Pada lazimnya, pihak yang menuntut akan memfailkan suatu notis permintaan mengeluarkan notis kebangkrapan terhadap anda.



51. Selepas pihak yang menuntut memfailkan notis kebangkrapan, adakah perlu dia menyampaikan notis itu kepada anda?



Pihak yang menuntut hendaklah menyampaikan notis kebangkrapan kepada anda dan penyampaian itu mestilah dibuktikan dan pihak yang menuntut dikehendaki memfailkan suatu afidavit mengenai penyampaian notis kebangkrapan kepada anda secara ke diri.



52. Sekiranya anda tidak menerima notis kebangkrapan secara ke diri, apakah tindakan yang boleh dilakukan oleh pihak yang menuntut?



Pihak yang menuntut boleh membuat permohonan penyampaian ganti bagi notis kebangkrapan dan notis kebangkrapan itu akan disampaikan kepada anda melalui menampalkan salinan notis di papan notis Mahkamah berkenan dan penyiaran notis itu juga akan diiklan di dalam akhbar.

Isnin, 3 Mei 2010

bayan......masturat

Pembayan : Jemaah masturat yang hendak ke


New Caledonia & New Zealand pada 2 Disember 2007

selama 2 bulan.

Tempat : Taman Ehsan, Kepong, Kuala Lumpur.

Tarikh : 29 November 2007 @ 5.30pm.



Ringkasan.



Usaha dakwah seperti air hujan. Jika hujan di tempat yang kontang seperti padang pasir pun maka tempat itu akan subur menjadi wadi. Tetapi jika hujan tidak turun walaupun di tempat yang subur dan hijau, maka lambat laun tempat itu akan menjadi kontang dan mati.



Satu jemaah dari Pakistan telah dihantar ke Rusia dan telah bertemu dengan seorang ulama. Ulama itu menceritakan bahawa pada satu masa dulu semasa kominis, 60 ulama di tempatnya telah dibunuh dengan memasukkan mereka ke dalam mesin pemecah batu di lombong batu. Dia telah terselamat kerana sentiasa membawa botol arak sebagai helah. Selepas itu ulama tersebut telah menangis dan menangis dan berkata bahawa ulama2 tersebut telah dibunuh kerana tidak buat kerja seperti yang kamu buat sekarang.



Allah turunkan azab di tempat2 orang Islam untuk rotan umat ini kerana berlaku zalim. Zalim kerana tinggalkan perintah Allah yang utama untuk umat ini iaitu usaha dakwah. Kita kata Amerika & the gang zalim tetapi kitalah yang sebenarnya zalim.



Di akhirat nanti sebahagian dari umat ini akan dihalau sebanyak 3 kali dari telaga Kauthar oleh Nabi sendiri kerana ketika di dunia tidak pernah mengerutkan dahi apabila melihat kerosakan pada agama. Sekali halau mereka akan jauh dari Nabi sejauh mata memandang.



Allah telah beri diri dan harta kepada kita supaya dapat digunakan untuk membina dan memajukan agama. Tetapi bila diri dan harta disalah guna maka akan jadi penyakit dan masalah. Sama seperti penggunaan dadah pada asalnya adalah sebagai ubat tetapi bila disalah guna akan jadi sebab kerosakan. Bila umat ini guna diri dan harta untuk agama maka agama akan maju tetapi bila guna untuk dunia maka dunia akan maju.



Jemaah pertama yang dihantar ke Perancis adalah jemaah dari Bangladesh pada tahun 1993. Pada masa itu tiada satu masjid pun di sana walaupun ada 4 juta orang Arab. Jemaah telah menyewa sebuah bilik dan memulakan usaha di sana. Sekarang telah ada 2000 buah masjid. Markas di St Denim setinggi 3 tingkat akan penuh setiap kali azan dilaungkan.



Elders kata bila usaha Nabi dibuat maka kota London & Paris akan bertukar seperti kota Mekah & Madinah iaitu hidupnya amalan agama. Tetapi bila usaha tak dibuat maka kota Mekah & Madinah akan menjdi seperti kota London & Paris iaitu tempat bershopping.



Di markas London telah boleh azan menggunakan loudspeaker. Gereja2 banyak ditukar kepada masjid. Gereja dibeli dengan harga murah kerana tiada sambutan orang ramai walaupun loceng dibunyikan setiap hari. Bukan puluhan tapi ratusan gereja ditukar sehingga perlimen Britain mengharamkan penjualan gereja kepada mana2 badan. Kiblat gereja adalah ke masjidil Aqsa, jadi bila ditukar kepada masjid maka kedudukan kiblat diubah beberapa darjah sahaja ke kanan iaitu ke arah kaabah.



Sepanyol dulunya adalah negara Islam tetapi bila usaha Nabi ditinggalkan maka masjid2 telah menjadi muzium, gudang, kilang dan sebagainya. Berkat dari usaha jemaah2 yang bergerak maka sekarang masjid Cardoba di Sepanyol yang sekarang telah menjadi muzium dan bar telah dibuka sedikit ruang untuk kegunaan orang Islam menunaikan solat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan Sepanyol ubah masjid Cordoba dari muzium dan bar kepada masjid sebenar maka ini tak akan berjaya. Tetapi dengan usaha Nabi, sedikit demi sedikit Allah buat perubahan.

                                                                  masjid cordoba

Ada tempat2 lain yang tiada masjid, bila jemaah dihantar ke sana maka orang Islam di sana mula bartaubat dan bersolat serta mengamalkan agama. Mereka bersolat di jalan2, di taman2 dan di mana sahaja sehingga kerajaan tempatan di situ terpaksa buat masjid untuk orang Islam beribadat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan tu buat masjid maka tak akan berjaya.



Bila kaum wanita ada fikir agama maka mereka akan didik anak2 cara hidup agama. Halakah ta'lim dan muzakarah sifat sahabat perlu dibuat di rumah setiap hari selama satu jam supaya dapat tanam jiwa agama kepada anak2. Jika tidak anak2 akan terpengaruh dengan kartun, robot, hantu dan lain-lain. Wanita juga akan jadi penggalak suami dan anak2 untuk beri pengorbanan untuk agama dan keluar di jalan Allah. Seperti isteri2 Nabi dan sahabat yang galakkan suami dan anak2 mereka.



Yakinlah bahawa setiap susah payah kita untuk agama akan pasti diganjari oleh Allah di akhirat dengan ganjaran yang besar. Setiap amal yang dibuat ketika keluar di jalan Allah akan digandakan sekurang2nya 700,000 kali ganda malah lebih lagi.



Untuk belajar usaha ini maka kita kita diminta keluar jemaah masturat 3 hari, 10 atau 15 hari dan 40 hari IPB.



*Jemaah masturat = jemaah suami isteri

suami isteri

Hak Suami Yang Harus Dipenuhi Isteri : Ketaatan Isteri Kepada Suaminya




Oleh Al-Ustadz Yazid bin Abdul Qadir Jawas www.almanhaj.or.id







Ketahuilah bahwa seorang suami adalah pemimpin di dalam rumah tangga, bagi isteri, juga bagi anak-anaknya, karena Allah telah menjadikannya sebagai pemimpin. Allah memberi keutamaan bagi laki-laki yang lebih besar daripada wanita, karena dialah yang berkewajiban memberi nafkah kepada isterinya. Dan Allah Ta’ala berfirman:

“Laki-laki (suami) itu pelindung bagi perempuan (isteri), karena Allah telah melebihkan sebagian mereka (laki-laki) atas sebagian yang lain (perempuan), dan karena mereka (laki-laki) telah memberikan nafkah dan hartanya.” [An-Nisaa' : 34]



Oleh karena itu, suami mempunyai hak atas isterinya yang harus senantiasa dipelihara, ditaati dan ditunaikan oleh isteri dengan baik yang dengan itu ia akan masuk Surga.



Masing-masing dari suami maupun isteri memiliki hak dan kewajiban, namun suami mempunyai kelebihan atas isterinya. Allah Ta’ala berfirman:

“Artinya : Dan mereka (para wanita) memiliki hak seimbang dengan kewajibannya menurut cara yang pantas. Tetapi para suami mempunyai kelebihan di atas mereka. Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana.” [Al-Baqarah : 228]





[1]. Ketaatan Isteri Kepada Suaminya





Setelah wali atau orang tua sang isteri menyerahkan kepada suaminya, maka kewajiban taat kepada suami menjadi hak tertinggi yang harus dipenuhi, setelah kewajiban taatnya kepada Allah dan Rasul-Nya shallallaahu ‘alaihi wa sallam.



Sebagaimana sabda Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam:

“Artinya : Seandainya aku boleh menyuruh seorang sujud kepada seseorang, maka aku akan perintahkan seorang wanita sujud kepada suaminya.” [1]



Sujud merupakan bentuk ketundukan sehingga hadits tersebut di atas mengandung makna bahwa suami mendapatkan hak terbesar atas ketaatan isteri kepadanya. Sedangkan kata: “Seandainya aku boleh...,” menunjukkan bahwa sujud kepada manusia tidak boleh (dilarang) dan hukumnya haram.



Sang isteri harus taat kepada suaminya dalam hal-hal yang ma’ruf (mengandung kebaikan dalam agama). Misalnya ketika diajak untuk jima’ (bersetubuh) , diperintahkan untuk shalat, berpuasa, shadaqah, mengenakan busana muslimah (jilbab yang syar’i), menghadiri majelis ilmu, dan bentuk-bentuk perintah lainnya sepanjang tidak bertentangan dengan syari’at. Hal inilah yang justru akan mendatangkan Surga bagi dirinya, seperti sabda Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam:

“Artinya : Apabila seorang isteri mengerjakan shalat yang lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya (menjaga kehormatannya) , dan taat kepada suaminya, niscaya ia akan masuk Surga dari pintu mana saja yang dikehendakinya.” [2]



Dalam hadits yang lain, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda tentang sifat wanita penghuni Surga,

“Artinya : Wanita-wanita kalian yang menjadi penghuni Surga adalah yang penuh kasih sayang, banyak anak, dan banyak kembali (setia) kepada suaminya yang apabila suaminya marah, ia mendatanginya dan meletakkan tangannya di atas tangan suaminya dan berkata, ‘Aku tidak dapat tidur nyenyak hingga engkau ridha.’” [3]



Dikisahkan pada zaman Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, ada seorang wanita yang datang dan mengadukan perlakuan suaminya kepada Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam. Dari Hushain bin Mihshan, bahwasanya saudara perempuan dari bapaknya (yaitu bibinya) pernah mendatangi Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam karena ada suatu keperluan. Setelah ia menyelesaikan keperluannya, Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bertanya kepadanya, “Apakah engkau telah bersuami?” Ia menjawab, “Sudah.” Beliau bertanya lagi, “Bagaimana sikapmu kepada suamimu?” Ia menjawab, “Aku tidak pernah mengurangi (haknya) kecuali yang aku tidak mampu mengerjakannya.”

Maka, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam menjawab:

“Artinya : Perhatikanlah bagaimana hubunganmu dengannya karena suamimu (merupakan) Surgamu dan Nerakamu.” [4]



Hadits ini menggambarkan perintah Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam untuk memperhatikan hak suami yang harus dipenuhi isterinya karena suami adalah Surga dan Neraka bagi isteri. Apabila isteri taat kepada suami, maka ia akan masuk Surga, tetapi jika ia mengabaikan hak suami, tidak taat kepada suami, maka dapat menyebabkan isteri terjatuh ke dalam jurang Neraka. Nasalullaahas salaamah wal ‘aafiyah.



Bahkan, dalam masalah berhubungan suami isteri pun, jika sang isteri menolak ajakan suaminya, maka ia akan dilaknat oleh Malaikat, sebagaimana Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Artinya : Apabila seorang suami mengajak isterinya ke tempat tidur (untuk jima’/bersetubuh) dan si isteri menolaknya [sehingga (membuat) suaminya murka], maka si isteri akan dilaknat oleh Malaikat hingga (waktu) Shubuh.” [5]



Dalam riwayat lain (Muslim) disebutkan: “sehingga ia kembali”. Dan dalam riwayat lain (Ahmad dan Muslim) disebutkan: “sehingga suaminya ridha kepadanya”.



Yang dimaksud “hingga kembali” yaitu hingga ia bertaubat dari perbuatan itu. [6]





Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Demi Allah, yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, seorang wanita tidak akan bisa menunaikan hak Allah sebelum ia menunaikan hak suaminya. Andaikan suami meminta dirinya padahal ia sedang berada di atas punggung unta, maka ia (isteri) tetap tidak boleh menolak.” [7]



Dalam ajaran Islam, seorang isteri dilarang berpuasa sunnat kecuali dengan izin suaminya, apabila suami berada di rumahnya (tidak safar). Berdasarkan hadits Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam,

“Artinya ; Tidak boleh seorang wanita puasa (sunnat) sedangkan suaminya ada (tidak safar) kecuali dengan izinnya. Tidak boleh ia mengizinkan seseorang memasuki rumahnya kecuali dengan izinnya dan apabila ia menginfakkan harta dari usaha suaminya tanpa perintahnya, maka separuh ganjarannya adalah untuk suaminya.” [8]



Dalam hadits ini ada tiga faedah:



[1]. Dilarang puasa sunnat kecuali dengan izin suami.

[2]. Tidak boleh mengizinkan orang lain masuk kecuali dengan izin suami.

[3]. Apabila seorang isteri infaq/shadaqah hendaknya dengan izin suami.



Dalam hadits ini seorang isteri dilarang puasa sunnat tanpa izin dari suami. Larangan ini adalah larangan haram, sebagaimana yang dikatakan oleh Imam an-Nawawi rahimahullaah.



Imam an-Nawawi berkata, “Hal ini karena suami mempunyai hak untuk “bersenang-senang” dengan isterinya setiap hari. Hak suami ini sekaligus merupakan kewajiban seorang isteri untuk melayani suaminya setiap saat. Kewajiban tersebut tidak boleh diabaikan dengan alasan melaksanakan amalan sunnah atau amalan wajib yang dapat ditunda pelaksanaannya.” [9]



Jika isteri berkewajiban mematuhi suaminya dalam melampiaskan syahwatnya, maka lebih wajib lagi baginya untuk mentaati suaminya dalam urusan yang lebih penting dari itu, yaitu yang berkaitan dengan pendidikan anak dan kebaikan keluarganya, serta hak-hak dan kewajiban lainnya.



Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullaah mengatakan, “Dalam hadits ini terdapat petunjuk bahwa hak suami lebih utama dari amalan sunnah, karena hak suami merupakan kewajiban bagi isteri. Melaksanakan kewajiban harus didahulukan daripada melaksanakan amalan sunnah.” [10]



Agama Islam hanya membatasi ketaatan dalam hal-hal ma’ruf yang sesuai dengan Al-Qur-an dan As-Sunnah sebagaimana yang dipahami oleh generasi terbaik, yaitu Salafush Shalih. Sedangkan perintah-perintah suami yang bertentangan dengan hal tersebut, tidak ada kewajiban bagi sang isteri untuk memenuhinya, bahkan dia berkewajiban untuk memberikan nasihat kepada suaminya dengan lemah lembut dan kasih sayang.









[2]. Isteri Harus Banyak Bersyukur Dan Tidak Banyak Menuntut





Bersyukur adalah ciri dari hamba-hamba Allah yang mulia. Dan orang-orang yang bersyukur sangat sedikit, sebagaimana Allah Ta’ala berfirman:

“Artinya : ... Sedikit dari hamba-Ku yang bersyukur.” [ Saba ’ :13]



Setiap mukmin dan mukminah diperintahkan untuk bersyukur karena dengan bersyukur, Allah akan menambahkan rizki yang telah Dia berikan kepadanya. Allah berfirman:

“Artinya ; Dan (ingatlah) ketika Rabb-mu memaklumkan, ‘Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti adzab-Ku sangat berat.’” [Ibrahim : 7]



Seorang isteri diperintahkan untuk bersyukur kepada suaminya yang telah memberikan nafkah lahir dan batin kepadanya. Karena dengan syukurnya isteri kepada suaminya dan tidak banyak menuntut, maka rumah tangga akan bahagia. Isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya dan banyak menuntut merupakan pertanda isteri tidak baik dan tidak merasa cukup dengan rizki yang Allah karuniakan kepadanya.



Perintah syukur ini sangat ditekankan dalam Islam, bahkan Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam mengancam dengan masuk Neraka bagi para wanita yang tidak bersyukur kepada suaminya, dan pada hari Kiamat Allah Ta’ala pun tidak akan melihat seorang wanita yang banyak menuntut kepada suaminya dan tidak bersyukur kepadanya.



Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Artinya : Diperlihatkan Neraka kepadaku dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita, mereka kufur.” Para Shahabat bertanya: “Apakah disebabkan kufurnya mereka kepada Allah?” Rasul menjawab: “(Tidak), mereka kufur kepada suaminya dan mereka kufur kepada kebaikan. Seandainya seorang suami dari kalian berbuat kebaikan kepada isterinya selama setahun, kemudian isterinya melihat sesuatu yang jelek pada diri suaminya, maka dia mengatakan, ‘Aku tidak pernah melihat kebaikan pada dirimu sekalipun.’” [11]



Padahal suaminya sudah banyak berbuat baik kepada isterinya selama setahun penuh. Karena sekali (saja) suami tidak berbuat baik kepada si isteri, maka dilupakan seluruh kebaikannya selama satu tahun. Itulah yang disebut kufur.



Sebagai contoh, misalnya seorang suami secara rutin telah memberikan nafkah berupa harta kepada isterinya. Namun, suatu waktu Allah ‘Azza wa Jalla mentakdirkan dirinya bangkrut sehingga tidak dapat memberikan nafkah dalam jumlah yang seperti biasanya kepada isterinya, kemudian si isteri mengatakan, “Memang, engkau tidak pernah memberikan nafkah.” Atau contoh yang lainnya, yaitu isteri yang terlalu banyak menuntut, meski sang suami sudah berusaha dengan sekuat tenaga dari pagi hingga sore untuk mencari nafkah.



Ancaman Allah ‘Azza wa Jalla kepada orang-orang yang semacam ini sangatlah keras, sebagaimana sabda Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam:

“Artinya : Allah tidak akan melihat kepada seorang wanita yang tidak bersyukur kepada suaminya, dan dia selalu menuntut (tidak pernah merasa cukup).” [12]



Dalam hadits lain, Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Artinya : Sesungguhnya orang yang selalu melakukan kefasikan adalah penghuni Neraka.” Dikatakan, “Wahai Rasulullah, siapakah yang selalu berbuat fasik itu?” Beliau menjawab, “ Para wanita.” Seorang Shahabat bertanya, “Bukankah mereka itu ibu-ibu kita, saudari-saudari kita, dan isteri-isteri kita?” Beliau menjawab, “Benar. Akan tetapi apabila mereka diberi sesuatu, mereka tidak bersyukur. Apabila mereka ditimpa ujian (musibah), mereka tidak bersabar.” [13]











[3]. Isteri Diperintahkan Untuk Tinggal Di Rumah Dan Mengurus Rumah Tangga Dengan Baik





Perbuatan ihsan (baik) seorang suami harus dibalas pula dengan perbuatan yang serupa atau yang lebih baik. Isteri harus berkhidmat kepada suaminya dan menunaikan amanah mengurus anak-anaknya menurut syari’at Islam yang mulia. Allah ‘Azza wa Jalla telah mewajibkan kepada dirinya untuk mengurus suaminya, mengurus rumah tangganya, mengurus anak-anaknya. Menurut ajaran Islam yang mulia, isteri tidak dituntut atau tidak berkewajiban ikut keluar rumah mencari nafkah, akan tetapi ia justru diperintahkan tinggal di rumah guna menunaikan kewajiban-kewajiban yang telah dibebankan kepadanya.



Allah ‘Azza wa Jalla berfirman:

“Artinya : Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan (bertingkah laku) seperti orang-orang Jahiliyyah dahulu, dan laksanakanlah shalat, tunaikanlah zakat, taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.” [Al-Ahzaab : 33]



Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Wanita adalah aurat. Apabila ia keluar, syaitan akan menghiasinya dari pandangan laki-laki.” [14]



Isu emansipasi yang digembar-gemborkan telah menjadikan sebagian besar kaum wanita terpengaruh untuk keluar rumah dan melalaikan kewajiban yang paling utama sebagai seorang isteri dan ibu rumah tangga. Bahkan, mereka berani berdalih dengan tidak cukupnya penghasilan yang diperoleh suaminya, meskipun dia telah memiliki rumah atau kendaraan atau harta lainnya yang banyak. Hal ini menjadi sebab timbulnya malapetaka di dalam rumah tangga.



Tidak jarang justru keluarganya menjadi berantakan karena anaknya terlibat kasus narkoba, atau kenakalan, atau hubungan suami isteri menjadi tidak harmonis karena isteri lebih sibuk dengan urusan kantornya, bisnis, dagang, dan sebab-sebab lain yang sangat banyak disebabkan lalainya sang isteri.



Dalam Islam, yang wajib memberikan nafkah adalah suami. Dan suami diperintahkan untuk keluar rumah mencari nafkah. Wanita tidak diperbolehkan keluar rumah kecuali dengan izin suami.



Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullaah berkata, “Tidak boleh baginya untuk keluar dari rumahnya kecuali mendapat izin dari suami. Seandainya ia keluar tanpa izin dari suaminya, maka ia telah berlaku durhaka dan bermaksiat kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan wanita tersebut berhak mendapatkan hukuman.” [15]



Allah Ta’ala memberikan rizki kepada seluruh makhluk-Nya. Isteri dan anak dikaruniai rizki oleh Allah dengan perantaraan suami dan orang tua. Karena itu, seorang isteri harus bersyukur dengan nafkah yang diberikan suami. Sekecil apa pun wajib disyukuri dan harus merasa cukup (qana’ah) dengan apa yang telah diberikan.



Sedangkan bagi orang yang tidak bersyukur, maka Allah ‘Azza wa Jalla justru akan membuat dirinya seakan-akan serba kekurangan dan tidak pernah merasa puas dengan apa yang dia dapatkan.



Allah ‘Azza wa Jalla akan mencukupkan rizki seseorang, manakala ia bersyukur dengan apa yang ia peroleh dan ia usahakan. Dia akan merasa puas (qana’ah) dengan apa yang dikaruniakan kepadanya.



Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Artinya : Barangsiapa yang menjaga kehormatan dirinya, maka Allah akan jaga dirinya dan barangsiapa yang merasa cukup, maka Allah akan memberikan kecukupan kepada dirinya.” [16]



Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam memuji orang-orang yang qana’ah (merasa puas) dengan apa yang Allah Ta’ala karuniakan, beliau bersabda:

“Sungguh beruntung orang yang masuk Islam, rizkinya cukup, dan Allah memberikan kepuasan terhadap apa yang telah dikaruniakannya.” [17]



Bahaya Dan Dampak Negatif Akibat Wanita Bekerja Di Luar Rumah:





1). Bahaya bagi wanita itu, yaitu akan hilangnya sifat dan karakteristik kewanitaannya, menjadi asing dengan tugas rumah tangga dan kurangnya perhatian terhadap anaknya.



2). Bahaya bagi diri suami, yaitu suami akan kehilangan curahan kelembutan, keramahan, dan kegembiraan. Justru yang didapat adalah keributan dan keluhan-keluhan seputar kerja, persaingan karir antar teman, baik laki-laki maupun wanita. Bahkan, tidak jarang suami kehilangan kepemimpinannya lantaran gaji isteri lebih besar. Wallaahul Musta’aan.



3). Bahaya (dampak) bagi anak, yaitu hilangnya kelembutan, kasih sayang dan kedekatan dari seorang ibu. Semua itu tidak dapat digantikan oleh seorang pembantu atau pun seorang guru. Justru yang didapati anak adalah seorang ibu yang pulang dalam keadaan letih dan tidak sempat lagi memperhatikan pendidikan anak-anaknya.



4). Bahaya (dampak negatif) bagi kaum laki-laki secara umum, yaitu apabila semua wanita keluar dari rumahnya untuk bekerja, maka secara otomatis mereka telah menghilangkan kesempatan bekerja bagi laki-laki yang telah siap untuk bekerja.



5). Bahaya (dampak negatif) bagi pekerjaan tersebut, yaitu bahwa fakta di lapangan menunjukkan bahwa wanita lebih banyak memiliki halangan dan sering absen karena banyaknya sisi-sisi alami (fitrah)nya yang berpengaruh terhadap efisiensi kerja, seperti haidh, melahirkan, nifas, dan lainnya.



6). Bahaya (dampak negatif) bagi perkembangan moral, yaitu hilangnya kemuliaan akhlak, kebaikan moral serta hilangnya rasa malu dari seorang wanita. Juga hilangnya kemuliaan akhlak dan semangat kerja dari kaum suami. Anak-anak pun menjadi jauh dari pendidikan yang benar semenjak kecil.



7). Bahaya (dampak negatif) bagi masyarakat, yaitu bahwa fenomena ini telah mengeluarkan manusia dari fitrahnya dan telah menempatkan sesuatu bukan pada tempatnya. Sehingga mengakibatkan rusaknya tatanan hidup dan timbulnya kekacauan serta keributan. [18]





[4]. Isteri Harus Berhias Dan Mempercantik Diri Untuk Suami, Selalu Tersenyum Dan Tidak Bermuka Masam Di Hadapan Suaminya, Juga Jangan Sampai Ia Memperlihatkan Keadaan Yang Tidak Disukai Oleh Suaminya.



Seorang isteri tidak boleh meremehkan kebersihan dirinya, sebab kebersihan merupakan bagian dari iman. Dia harus selalu mengikuti sunnah, seperti membersihkan dirinya, mandi, memakai minyak wangi dan merawat dirinya agar ia selalu berpenampilan bersih dan harum di hadapan suaminya, hal ini menyebabkan terus berseminya cinta kasih di antara keduanya dan kehidupan ini akan terasa nikmat.



Berhias untuk suami adalah dianjurkan selagi dalam batas-batas yang tidak dilarang oleh syari’at, seperti mencukur alis, menyambung rambut, mentato tubuhnya dan lainnya.



Seorang isteri ideal selalu nampak ceria, lemah lembut dan menyenangkan suami. Jika suami pulang ke rumah setelah seharian bekerja, maka ia mendapatkan sesuatu yang dapat menenangkan dan menghibur hatinya. Jika suami mendapati isteri yang bersolek dan ceria menyambut kedatangannya, maka ia telah mendapatkan ketenangan yang hakiki dari isterinya.



Allah Ta’ala berfirman:

“Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)- Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir.” [Ar-Ruum : 21]



Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Artinya : Sebaik-baik isteri adalah yang menyenangkan jika engkau melihatnya, taat jika engkau menyuruhnya, serta menjaga dirinya dan hartamu di saat engkau pergi.” [19]









[5]. Seorang Isteri Tidak Boleh Mengungkit-ungkit Apa Yang Pernah Ia Berikan Dari Hartanya Kepada Suaminya Maupun Keluarganya.



Karena menyebut-nyebut pemberian dapat membatalkan pahala. Allah Ta’ala berfirman:

“Artinya ; Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu merusak sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan penerima).” [Al-Baqarah : 264]









[6]. Seorang Isteri Tidak Boleh Menyakiti Suami, Baik Dengan Ucapan Maupun Perbuatan.



Seorang isteri tidak boleh memanggil suami dengan kejelekan atau mencaci-makinya karena yang demikian itu dapat menyakiti hati suami.









Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,



“Artinya : Tidaklah seorang isteri menyakiti suaminya di dunia, melainkan isterinya dari para bidadari Surga akan berkata, ‘Janganlah engkau menyakitinya. Celakalah dirimu! Karena ia hanya sejenak berkumpul denganmu yang kemudian meninggalkan- mu untuk kembali kepada kami.” [20]









[7]. Isteri Harus Dapat Berbuat Baik Kepada Kedua Orang Tua Dan Kerabat Suami.



Karena seorang isteri tidak dianggap berbuat baik kepada suaminya jika ia memperlakukan orang tua dan kerabatnya dengan kejelekan. Setiap isteri harus memperhatikan kedua orang tua suami dan berbuat baik kepada mereka.









[8]. Isteri Harus Pandai Menjaga Rahasia Suami Dan Rahasia Rumah Tangga. Jangan Sekali-kali Ia Menyebarluaskannya.



Isteri yang shalihah tidak boleh mengabarkan/ menceritakan suaminya kepada orang lain, tidak membocorkan rahasianya dan tidak membuka apa yang disembunyikan dan tidak membuka aib suaminya. Dan di antara rahasia yang paling dalam adalah perkara ranjang suami-isteri. Sungguh, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang hal itu.









[9]. Isteri Harus Bersungguh-Sungguh Dalam Menjaga Keberlangsungan Rumah Tangga Bersama Suami-nya.



Janganlah ia meminta cerai tanpa ada alasan yang disyari’atkan.



Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Artinya ; Siapa pun isteri yang meminta cerai dari suaminya tanpa alasan yang benar, maka ia tidak akan mencium aroma Surga.” [21]



Juga sabda beliau shallallaahu ‘alaihi wa sallam,

“ Para isteri yang meminta cerai adalah orang-orang munafik.” [22]



[Disalin dari buku Bingkisan Istimewa Menuju Keluarga Sakinah, Penulis Yazid bin Abdul Qadir Jawas, Penerbit Putaka A-Taqwa Bogor - Jawa Barat, Cet Ke II Dzul Qa'dah 1427H/Desember 2006]

ungkit.....

Banyak nas al-Quran, terutamanya hadis Nabi yang membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami, selagi tidak diminta melakukan perbuatan maksiat.




Sabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud: "Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain, nescaya aku menyuruh para isteri sujud kepada suaminya." Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukannya sebagai pemimpin rumah tangga.



Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s. a. w. mikraj ke langit. Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yang kebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita.



Ali Karramallahu Wajhah berkata: "Aku masuk ke rumah Nabi beserta Fatimah, aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan. Aku bertanya, "Ya Rasulullah, apa yang ! membuat anda menangis?" Baginda menjawab, "Ya Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan daripada umat ku disiksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang aku lihat."

Ketika Nabi Ibrahim menziarahi menantunya, puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah sedangkan isterinya belum pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim.


Kemudian terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya.

Nabi Ibrahim : Siapakah kamu?

Menantu : Aku isteri Ismail.

Nabi Ibrahim : Di manakah suamimu, Ismail?

Menantu : Dia pergi berburu.

Nabi Ibrahim : Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?

Menantu : Oh, kami semua dalam kesempitan dan (mengeluh) tidak

pernah senang dan lapang.

Nabi Ibrahim : Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya.

Katakan padanya, tukar tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan

supaya menceraikan isterinya).

Menantu : Ya, baiklah.



Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua yang telah singgah di rumah mereka.



Nabi Ismail : Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?

Isteri : Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail : Apa jawabanmu?

Isteri : Aku ceritakan kita ini orang yang susah. Hidup kita ini selalu dalam

kesempitan, tidak pernah senang.

Nabi Ismail : Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri : Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam

kepadamu serta meminta kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail : Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah.

Sekarang kembalilah kau kepada keluargamu.



Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahasia rumah tangga kepada orang luar.



Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail nikah lagi. Setelah sekian lama, Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya. Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang saling tidak mengenali.



Nabi Ibrahim : Dimana suamimu?

Menantu : Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.

Nabi Ibrahim : Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga?

Mudah-mudahan dalam kesenangan?

Menantu : Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan sejahtera,

tiada apa yang kurang.

Nabi Ibrahim : Baguslah kalau begitu.

Menantu : Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan

sedikit makanan.

Nabi Ibrahim : Apa pula yang ingin kamu hidangkan?

Menantu : ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.

Nabi Ibrahim : (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka

dalam makan minum mereka. (Berdasarkan peristiwa ini,

Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah adalah

berkat doa Nabi Ibrahim).

Nabi Ibrahim : Baiklah, nanti apabila suamimu pulang, sampaikan salamku kpdnya.



Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri Nabi Ismail).



Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanya sekiranya sesiapa datang datang mencarinya.



Nabi Ismail : ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?

Isteri : Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya

sepertimu.

Nabi Ismail : Apa katanya?

Isteri : Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail : Apa jawapanmu?

Isteri : Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik, tiada

apapun yang kurang. Aku ajak juga dia makan dan minum.

Nabi Ismail : Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri : Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu

mengekalkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail : Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang

dimaksudkannya itu ialah dirimu yang dimintanya untuk aku

kekalkan.

Isteri : Alhamdulillah, syukur.



Berpandukan sejarah tersebut, dapat ditegaskan bahwa isteri solehah itu sepatutnya ‘sabar di hati dan syukur pada wajah’. Daripada sini akan terpancar ketenangan setiap kali suami berhadapan dengan isteri salehah. Isteri salehah tidak cerewet dan tidak mudah merungut. Isteri salehah hendaklah sentiasa bersyukur dalam keadaan senang mahupun susah supaya Allah tambahkan lagi rahmat-Nya seperti firman-Nya yang bermaksud:



“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Aku tambahkan nikmat-Ku kepadamu. Dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7)



Untuk menambahkan kegigihan kita berusaha menjadi isteri salehah, ingatlah hadis Rasulullah yang bermaksud:



“Sampaikanlah kepada sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya taat kepada suami serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad pada jalan Allah, tetapi sangat sedikit sekali golongan kamu yang dapat melakukan demikian.”

(Riwayat Al-Bazzar dan Ath-Thabrani)



Begitulah, untuk menyediakan diri sebagai isteri salehah, hati kita hendaklah sentiasa dipenuhi dengan kasih sayang rabbani. Contoh teladan yang sepatutnya jadi rujukan kita ialah sejarah kehidupan nabi serta orang saleh.

Orang yang suka mengungkit ni tiada keikhlasan di hati semasa menghulur tangan meringankan beban orang lain. Biasa la isteri mengungkit sebarang bentuk pertolongan yang diberi kepada suami bila suami itu tidak memenuhi keperluan isteri. Mungkin isteri tu menolong suami dengan mengharapkan balasan tapi malangnya lain pulak yang isteri tu dapat. Itu yang jadi ungkit-mengungkit sampai pinjam duit lima sen pun nak diungkit. Isteri tak usahlah berperangai seperti kanak-kanak. Berfikiran matang. Yang dibantu tu kan suami, bukan orang lain. Buruk-buruk pun suami. Biarlah suami meminta tolong dengan isteri daripada suami itu meminta pertolongan dengan orang luar. Bila suami minta tolong dengan orang luar terutama wanita, isteri janganlah pulak cemburu. Dengan siapa lagi suami tu nak mengharap kalau tak dengan isterinya. Isteri kan insan yang paling hampir dengan suami. Jadi, fahamilah masalah suami. Biar Allah S.W.T yang beri ganjaran jika suami tak nak beri ganjaran atas segala bentuk pertolongan suami. Ungkit-mengungkit, say "NO". Redhakan ajelah segala pemberian/pertolongan.




Membantu orang yang tengah susah amatlah digalakkan. Jika isteri nak bantu pun sebaik-baiknya biarlah dengan pengetahuan suami terlebih dahulu supaya tidak timbul syak-wasangka atau fitnah di belakang hari. Biar suami tu tahu betapa penting dan bernilainya suami di mata dan hati isteri. Betapa isteri menghormati suami, jika suami izinkan, teruskanlah. Jika tidak, janganlah curi-curi membantu takut tak berkat jadinya. Jika suami yang baik, awal-awal lagi suami itu akan meredhai apa yang isteri itu buat selagi tidak melanggar batasan. Isteri dapat pahala, suami pun dapat pahala. Berkat rumahtangga. Wassalam.

Keluarga tak bahagia bila setiap orang mengungkit hal orang lain tentang tanggungjawab mereka. Bila suami tak bertanggung jawab isteri akan mengungkit. Bila isteri tak bertangggung jawab suami akan mengungkit. Ungkit mengungkit berterusan sehingga keluarga kecoh & bercerai berai akhirnya.


Bagi saya apa yang perlu adalah kita buat yang terbaik untuk diri kita. Kita jaga tanggung jawab kita. Kita laksanakan tanggung jawab kita sebaik mungkin.

Bila kita dapati ada yang tak laksanakan tanggung jawab mereka dengan baik contoh suami yang tak jalankan tanggung jawab dia..maka tugas isteri adalah memberi nasihat sebaik mungkin...bukan dengan cara mengungkit sebab bila mengungkit akan menambahkan sakit hati suami...sama juga bagi suami yang dapati isteri tidak laksanakan tanggung jawab dengan baik..maka teguran perlu diberikan...

& yang penting jangan lupa selalu panjatkan doa supaya keluarga bahagia sentiasa.

Setiap yang hidup pasti ada dugaan...dugaan untuk menguji tahap keimanan kita...mudah2an kita berjaya menngatasi dugaan tersebut :insyaallah...
Seorang Isteri Tidak Boleh Mengungkit-ungkit Apa Yang Pernah Ia Berikan Dari Hartanya Kepada Suaminya Maupun Keluarganya.




Karena menyebut-nyebut pemberian dapat membatalkan pahala. Allah Ta’ala berfirman:

“Artinya ; Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu merusak sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan penerima).” [Al-Baqarah : 264]


 Seorang Isteri Tidak Boleh Menyakiti Suami, Baik Dengan Ucapan Maupun Perbuatan.



Seorang isteri tidak boleh memanggil suami dengan kejelekan atau mencaci-makinya karena yang demikian itu dapat menyakiti hati suami.



Kenapa berlakunya ungkit-mengungkit??




Kerana pasangan suami isteri tersebut mempunyai expectation yang tinggi pada pasangan masing2,

mereka terlupa bahawa belahan jiwa mereka itu bukanlah manusia sempurna,

masing2 melengkapi antara satu sama lain,



ikhlas itu bukan lah pada kata semata,

ikhlas itu hanya lah bernama ikhlas setelah dibuktikan dengan amal

Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,




“Artinya : Tidaklah seorang isteri menyakiti suaminya di dunia, melainkan isterinya dari para bidadari Surga akan berkata, ‘Janganlah engkau menyakitinya. Celakalah dirimu! Karena ia hanya sejenak berkumpul denganmu yang kemudian meninggalkan- mu untuk kembali kepada kami.” [20]

MUNGKIN kita biasa mendengar isteri mengungkit setiap benda yang dilakukan untuk memastikan kelancaran rumah tangga. Mengapa isteri mengungkit?




Dalam hal ini, tidak hairan jika sesetengah isteri mengungkit setiap benda yang dilakukan jika suaminya langsung dan buat-buat tidak nampak pengorbanan yang dilakukan isteri.



Lebih malang lagi, isteri sudah banyak berkorban sejak mula bercinta sehingga mendirikan rumah tangga dan memperoleh anak yang banyak, tetapi si suami masih tidak tahu menghargai, sebaliknya asyik menyalahkan isteri dengan menuduh isteri tidak pandai mengurus rumah tangga.



Justeru suami harus tahu di manakah punca dan bagaimana untuk mengelak isteri daripada mengungkit dalam keadaan marah. Berikut beberapa tip untuk menghargai isteri.



1. Isteri bukan pembantu rumah



Ramai suami menganggap bahawa kerja-kerja rumah adalah tanggungjawab isteri 100 peratus. Walhal dalam Islam, tidak ada hukum yang mengatakan bahawa isteri wajib melakukan kerja-kerja rumah.



Cuma, ajaran Islam mengatakan bahawa wanita berkahwin wajib taat kepada suami, menjaga harta dan maruah suami dengan baik dan mereka akan dijamin masuk syurga. Itu sahaja. Atas jaminan itulah ramai wanita tidak berkira dengan kerja-kerja rumah yang mereka lakukan selama ini.



2. Ingat tarikh penting



Manusia memang suka dihargai dan dikejutkan dengan pemberian hadiah oleh sesiapa sahaja apatah lagi daripada orang yang disayangi.



Jika suami seorang yang prihatin dan menyayangi isterinya, apalah salahnya jika dia memberikan hadiah kepada isterinya. Hadiah tidak perlu terlalu mahal.



Jika bajet anda tidak mencukupi, sekuntum bunga dan sekeping kad sudah memadai.



Hati isteri akan tersentuh dengan pemberian hadiah dan lebih terharu jika anda sempat menulis sepatah dua kata penghargaan di dalamnya seperti 'terima kasih di atas segala pengorbanan sayang selama ini.'



3. Isteri adalah manusia



Mereka ialah kaum wanita yang penuh dengan perasaan emosi. Apabila mereka reda dan bahagia dengan setiap perkara yang mereka lakukan, maka perasaan mereka tenang dan gembira.



Namun jika mereka tertekan dengan apa yang berlaku, maka emosi mereka mulai berkecamuk dan sering ingin mencari jalan keluar daripada masalah yang mereka hadapi.



4. Ringankan tugas isteri



Suami perlu turun padang membantu isteri, jika setiap hari isteri anda bertungkus lumus memasak, membasuh dan mengemas rumah.



Jika anda tidak mahir memasak makanan yang berat seperti lauk pauk, cukup sekadar menggoreng ikan atau telur. Cuba perhatikan isteri anda yang sedang menikmati makanan yang anda masak. Tentu dia berasa gembira.



5. Bawa isteri berehat



Kebanyakan suami menganggap berjauhan daripada isteri adalah suatu kebebasan baginya. Apa kata anda terbalikkan situasi itu.



Sentiasa bawa isteri berjalan-jalan dan berehat di tempat-tempat peranginan. Walaupun ia nampak remeh, tetapi setiap isteri pasti akan menghargai saat-saat manis itu.



6. Ciuman khas



Cuba anda tanya diri sendiri bilakah kali terakhir anda mencium dahi isteri anda ketika dia berehat setelah begitu penat bekerja.



Tahukah anda ciuman anda di dahi atau kucupan di bibirnya dapat menghilangkan segala kepenatan dan tekanan pada dirinya hari itu. Begitulah kuatnya kuasa ciuman suami kepada isteri.



7. Penuhi hajat isteri



Bukan semua hajat isteri boleh dipenuhi oleh suami. Jika isteri berhajatkan sebuah mesin basuh ataupun mesih jahit, pihak suami mungkin terpaksa berfikir dua atau tiga kali sebelum memenuhinya.



Bagaimanapun, jika anda tidak dapat memenuhi hajat isteri dalam masa terdekat, simpanlah hajat itu dan tunaikanlah apabila anda berpeluang kelak.



8. Beri pujian kepada isteri



Jangan lokek memberi pujian kepada isteri dengan mengatakan dia cantik dan kemas. Pujian itu penting untuk menaikkan semangat isteri tatkala semangatnya hilang dan luntur.



9. Dengar pendapat isteri



Suami isteri perlu sering bertukar-tukar pendapat, tidak kira taraf pendidikan atau profesionalisme mereka. Kemudian, berbincanglah tentang hal rumah tangga dan masa depan. -