Selasa, 24 Ogos 2010

MADAH HUKAMA' 2

KAYA dan MISKIN:
a. Kalau kita orang yang mewah, janganlah kita berbangga, kerana Allah boleh mengambil sekelip mata, kalau kita orang yang susah janganlah bersedih Allah hendak meringankan beban kita, dan Allah boleh memberinya bila-bila masa.

b. Zuhud tidak mesti tidak memilik harta, tamak tidak mesti berada,kerana kedua-duanya adalah sifat hati.

KEMEWAHAN dan KESUSAHAN:
a. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu selalunya membawa kepada kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.

b. Orang yang tamak tidak akan terasa lagi besarnya nikmat Tuhan. Yang ada, dia seolah-olah tidak nampak lagi apa yang dia ada. Benda yang tiada itulah yang menjadi fikiran dan ingatannya. Sebab itu orang yang tamak selalu saja susahkan apa yang tiada.

c. Orang yang gila dunia diserahkan dunia kepadanya,nescaya dunia itu untuk dia.Bila seorang itu telah benci dengan dunia, serahkanlah dunia kepadanya, nescaya dunia itu dia akan agih-agihkan sesama manusia.

RAHMAT dan ISTIDAJ:
Sekiranya seorang itu, Allah kurniakan kepadanya kesenangan dan kemewahan, dengan rahmatNya ia akan selamat sekiranya ia diberi atas dasar istidraj, dia tidak akan selamat daripada sombong, megah, tamak, pembaziran dan lain- lain lagi.

BERSYUKUR DENGAN NIKMAT:
a. Anggaplah nikmat dunia yang Allah beri itu kita tidak layak menerimanya tetapi Allah Taala beri untuk menguji kita apakah kita boleh bersyukur padaNya.

b. Di antara perkara yang pelik ialah si bakhil selalu keluh kesah sekalipun kaya, manakala si pemurah berlapang dada dan tidak pernah papa.

MELIHAT KESUSAHAN ORANG:
a. Melihat orang susah biasa sahaja, tidak terasa simpati dengan kesusahan adalah salah, kalau mampu membantu tetapi tidak membantu lagilah bersalah.bukan sahaja sikap itu dibenci Tuhan, dia sudah tidak lagi perikemanusiaan.

b. Bersimpati dengan fakir miskin mudah, duduk dengan fakir miskin susah.Yang paling susah hidup secara orang miskin.

IKHLAS:
Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.

MARAH:
Jika kita marah kepada seseorang jangan sampai tidak nampak lagi kebaikannya. Begitu juga jika kita suka kepada seseorang jangan sampai tidak nampak lagi kelemahannya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan