Isnin, 21 Mac 2011

Sifat dan Korban

Sabda Rasulullah S.A.W :
" SESUNGGUHNYA AKU DI UTUSKAN UNTUK MENYEMPURNAKAN AKHLAK YANG MULIA" -RIWAYAT AHMAD

Sebenarnya sebelum kedatangan islam di Mekah masyarakat arab mengamalkan cara hidup jahiliah, masyarakatnya mempunyai akhlak yang buruk dan melampaui batas kemanusiaan  hingga di katakan kerajaan rom dan parsi pun tidak berminat untuk menakluki tanah arab kerana dikhuatiri cara hidup masyarakat arab jahiliah yang tak bertamadun itu mempengaruhi rakyat mereka. Di ceritakan bahawa orang arab ketika itu sanggup membunuh anak perempuan mereka dengan cara menanam hidup-hidup serta mereka minum arak menggunakan tengkorak manusia dan sanggup membunuh hanya disebabkan perkara yang kecil, kadangkala hanya disebabkan binatang ternakan memakan tanaman tanpa kebenaran tuan tanah boleh menyebabkan pergaduhan dan dendam berketurunan lamanya. Setelah kedatangan  Islam dengan dakwah daripada Rasululah S.A.W masyarakat arab telah berubah menjadi satu tamadun yang gilang gemilang. Sebenarnya tiada cara lain untuk Islam itu cemerlang melainkan dengan mengikut jalan yang telah di tunjukkan oleh pesuruh Allah. Para sahabat nabi S.A.W mengambil 100% cara kehidupan yang di tunjukan oleh nabi Muhammad S.A.W itulah sebabnya awal-awal lagi ketika di hayat para sahabat mereka telah mendapat keredhaan Allah dan ini semua telah dirakamkan di dalam Al Quranulkarim. Telah dirumuskan(ringkasan) 6 sifat sahabat r.a yang utama :

1-Hakikat Lailahaillalah muhamadur rasulullah. Iman yakin yang sempurna Allah swt sahaja yang maha berkuasa makhluk tiada apa-apa dan tiada cara lain untuk berjaya melainkan dengan cara yang di tunjukkan oleh nabi Muhammad saw.
2-Hakikat Sembahyang. Membawa sifat-sifat didalam sembahyang diluar sembahyang dan bersembahyang mengikut cara yang di tunjukkan oleh rasullulah saw iaitu sembahyang dimana azan di azankan. Yakin bahawa sembahyang merupakan anak kunci kepada khazanah allah swt dan penyelesai segala masalah.
3-Hakikat Ilmu dan Zikir.Dengan Ilmu dapat diketahui yang mana sepatut di utamakan dalam amalan agama, yang mana haram dan yang mana halal.Zikir menghubungkan diri dengan Allah ,orang yang berzikir itu hidup disisi allah manakala orang yang tidak berzikir itu mati disisi allah swt.
4-Hakikat Ikram Muslimin. Menunaikan haq saudara tanpa menuntut haq. Hormat  kepada alim ulama ,orang yang lebih tua berkasih sayang dengan rakan dan kanak-kanak.
5-Hakikat Ikhlas niat. Buat sesuatu semata-mata untuk mendapat keredhaan allah.
6-Hakikat Korban/jihad. Korban harta masa diri untuk jalan Allah.

Para sahabat r.a telah korban harta masa diri mereka untuk jalan allah. Abu Bakar r.a telah korbankan seluruh hartanya untuk jalan allah dan hanya tinggalkan allah dan rasul sahaja kepada ahli keluarganya, ini termasuk baju yang di pakainya pun telah di korbankan untuk jalan allah dan beliau telah memakai baju guni yang disemat dengan duri tamar, asbab pengorbanan ini allah swt telah mengirim salam kepada beliau melalui malaikat jibrail dimana semua malaikat telah memakai pakaian yang sama seperti yang dipakai oleh Abu Bakar ra. Sesungguhnya pengorbanan suci murni para sahabat telah diterima oleh allah swt dan para sahabat ini diibaratkan seperti bintang-bintang di langit .

Hari ini kita lihat dan dengar sikap atau sifat masyarakat Islam telah jauh berubah mereka semakin jauh dari perintah allah dan tidak mengikut jalan yang ditunjukkan oleh pesuruhnya nabi Muhammad saw. Oleh itu  menjadi tanggung jawab semua umat islam supaya menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran , Dakwah ilallah mengajak manusia kepada perintah allah dan mencegah daripada melakukan larangannya.Kasih sayang antara sesama saudara islam pun semakin terhakis, Sesungguh allah swt letakkan kejayaan manusia itu pada amalan agamanya sejuah mana ia taat kepada allah ikut sunah nabi saw.Bina keyakinan Allah swt berkuasa dan  selainnya itu tidak berkuasa. bila allah swt membantu tiada siapa yang boleh mengalahkannya. koraban masa keluar jalan allah 3 hari 40 hari 4 bulan. Insyaalah untuk islah diri dan belajar untuk hidupkan agama dalam diri semoga boleh melahirkan insan yang soleh, isteri dan anak perempuan yang soleha, hafizah ,alimah dan menutup aurat secara sempurna serta melahirkan anak-anak lelaki yang soleh, hafiz, alim. Semoga boleh mengeluarkan semua insan sebegini dari setiap rumah orang islam di seluruh dunia .

Hidup ini tidak kejam sebenarnya, tapi kita yang kejam pada diri sendiri sebab kita tak mengubah perangai kita dan tindakan kita menjadi perangai baik dan tindakan yang baik untuk kita mendapat hasil yang baik. Sama-samalah kita ingat mengingati. Ubah diri menjadi seseorang yang baik, supaya kita dapat mencapai kejayaan, seperti yang kita idamkan. Baik kepada orang lain, baik kepada diri sendiri.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan