Ahad, 11 April 2010

Facebook menjadi punca keretakan rumahtangga dan perceraian..????

Facebook menjadi punca keretakan rumahtangga dan perceraian










Facebook sedang disebut di hampir satu daripada lima petisyen perceraian online, peguam telah mendakwa.



Laman web rangkaian sosial, yang menghubungkan teman-teman lama dan membolehkan pengguna untuk mencari yang baru secara online, sedang dipersalahkan kerana peningkatan jumlah perceraian dalam perkahwinan.



Peguam perceraian mendakwa letupan populariti halaman seperti Facebook dan Bebo menggoda untuk orang-orang melakukan kecurangan pada pasangan mereka.



Pasangan yang mencurigakan juga telah menggunakan laman-laman untuk menemui bukti menggoda dan bahkan urusan yang menyebabkan perceraian.



Sebuah firma undang-undang, yang mengkhususkan diri dalam perceraian, mengaku hampir satu daripada lima petisyen yang mereka proses menyebutkan Facebook sebagai penyebab.



Mark Keenan, Pengarah Urusan Perceraian-Online berkata: "Saya pernah dengar daripada kakitangan saya bahawa ada ramai orang mengatakan bahawa mereka telah menemui hal-hal tentang pasangan mereka di Facebook dan saya memutuskan untuk melihat bagaimana lazimnya dan saya benar-benar terkejut melihat 20 peratus daripada semua petisyen merujuk kepada Facebook."



"Alasan paling biasa nampaknya mereka bersembang mengenai seks dengan orang-orang yang mereka tidak seharusnya lakukan."



Syarikat komputer bahkan terlibat dengan mengembangkan perisian membenarkan pasangan mencurigakan untuk mengintip secara elektronik aktiviti dalam talian mereka.



Seorang wanita berusia 35 tahun bahkan menemui suaminya menceraikannya melalui Facebook.



Penganjur persidangan Brady Emma kebingungan membaca bahawa pernikahannya sudah berakhir ketika dia mengemaskini statusnya di laman itu dengan membaca: "Neil Brady telah mengakhiri pernikahannya dengan Emma Brady."



Tahun lalu wanita berusia 28 tahun mengakhiri pernikahannya selepas mendapati suaminya telah memiliki hubungan virtual dengan seseorang di dunia maya yang dia belum pernah ketemu.



Amy Taylor 28, berpisah dengan David Pollard selepas mendapati ia sedang tidur dengan seorang pengantar dalam permainan Second Life, dunia virtual di mana orang menemui kembali diri mereka sendiri.



Sekitar 14 juta rakyat Britain diyakini secara teratur menggunakan laman rangkaian sosial untuk berkomunikasi dengan teman-teman lama atau mencari yang baru.





Populariti laman web Friends Reunited beberapa tahun yang lalu juga dipersalahkan di atas lonjakan perceraian kerana suami dan isteri yang bosan menggunakannya untuk menghubungi kekasih lama dan cinta pertama.



Kadar perceraian di UK telah jatuh dalam beberapa tahun terakhir, tetapi dua daripada lima perkahwinan masih gagal mengikut statistik terkini.



Mr Keenan percaya bahawa angka perceraian umum akan melonjak lagi pada tahun 2010 dengan kemelesetan ekonomi dipersalahkan.

1 ulasan:

  1. setuju sgt statement ni tp sampai hari ini 26/4/2011 lom gak facebook d tutup

    BalasPadam